Julie Chovin

Werke

Forum

Forum, Installation view at dot Berlin. Photograph on polyester 200x300 cm, 2023 © © VG Bild-Kunst, Bonn
Forum, Installation view at dot Berlin. Photograph on polyester 200x300 cm, 2023 © © VG Bild-Kunst, Bonn
Forum (detail)
Installation, glass domes, paper architectural models, food waste,
penicilium, silicone, petri dish. Variable dimensions. April 2023.
Exhibition view at dot, Berlin. © © VG Bild-Kunst, Bonn
Forum (detail) Installation, glass domes, paper architectural models, food waste, penicilium, silicone, petri dish. Variable dimensions. April 2023. Exhibition view at dot, Berlin. © © VG Bild-Kunst, Bonn
Oben. 3 color silkscreen on paper size 40x50 cm, 2023. Edition of 3, Contemporary baroque melted plastic frame.
Unten. Der Palast der Republik im Licht der untergehenden Sonne, 
colored pencil on paper, silicone, glass, melted plastic, 23x19 cm, 2023. © © VG Bild-Kunst, Bonn
Oben. 3 color silkscreen on paper size 40x50 cm, 2023. Edition of 3, Contemporary baroque melted plastic frame. Unten. Der Palast der Republik im Licht der untergehenden Sonne, colored pencil on paper, silicone, glass, melted plastic, 23x19 cm, 2023. © © VG Bild-Kunst, Bonn

Die Poesie der Baustellen

Der Poesie der Baustellen Prinzessinnenstr., Berlin
digital photographs of European construction sites, printed on tarpaulin. 140 x 210 cm each, 2018-2019. View from Stattlab Halle, Monopol, Berlin. © © VG Bild-Kunst, Bonn
Der Poesie der Baustellen Prinzessinnenstr., Berlin digital photographs of European construction sites, printed on tarpaulin. 140 x 210 cm each, 2018-2019. View from Stattlab Halle, Monopol, Berlin. © © VG Bild-Kunst, Bonn
Der Poesie der Baustellen Charlottenburg, Berlin, digital photographs of European construction sites, printed on tarpaulin. 140 x 210 cm each, 2018-2019.
Exhibition view at Stattlab Halle, Monopol, Berlin, 2019. © © VG Bild-Kunst, Bonn
Der Poesie der Baustellen Charlottenburg, Berlin, digital photographs of European construction sites, printed on tarpaulin. 140 x 210 cm each, 2018-2019. Exhibition view at Stattlab Halle, Monopol, Berlin, 2019. © © VG Bild-Kunst, Bonn
Die Poesie der Baustellen (Fennbrïcke, Berlin), digital photographs of European construction sites, printed on tarpaulin. 140 x 210 cm each, 2018-2019 © © VG Bild-Kunst, Bonn
Die Poesie der Baustellen (Fennbrïcke, Berlin), digital photographs of European construction sites, printed on tarpaulin. 140 x 210 cm each, 2018-2019 © © VG Bild-Kunst, Bonn

The Place to Be, nightclubs in Berlin, 2013-2020

The Place to Be, 220 nightsclubs in Berlin 2013-2020
1. Print, Vexer Verlag 2021 - 220
pages, 12,1 x 30 cm, swiss binding
Image and concept: Julie Chovin -
Texts: Boris Grésillon and Séverine
Marguin - Language: German, english, french - Design: Studio Daniel
Rother - ISBN: 978-3-907112-
29-8 - Production: Katalogförderung der Berliner Senat. © © VG Bild-Kunst, Bonn
The Place to Be, 220 nightsclubs in Berlin 2013-2020 1. Print, Vexer Verlag 2021 - 220 pages, 12,1 x 30 cm, swiss binding Image and concept: Julie Chovin - Texts: Boris Grésillon and Séverine Marguin - Language: German, english, french - Design: Studio Daniel Rother - ISBN: 978-3-907112- 29-8 - Production: Katalogförderung der Berliner Senat. © © VG Bild-Kunst, Bonn
The Place to Be, installation, 2021.
220 photographs printed on Tarpaulin. View from Vexer Büro Berlin.

Die Fotografien auf dieser Installation zeigen alle Gebäude, in denen Nachtclubs in Berlin untergebracht sind. Sie wurden zwischen 2013 und 2020 für das Buch The Place to Be aufgenommen. Der Raum zwischen den Bildern entspricht mehr oder weniger dem Maßstab der Stadt und bildet eine riesige Karte ohne Worte oder räumliche Angaben, die es dem Betrachter ermöglicht, seine eigenen Orientierungspunkte zu finden. © © VG Bild-Kunst, Bonn
The Place to Be, installation, 2021. 220 photographs printed on Tarpaulin. View from Vexer Büro Berlin. Die Fotografien auf dieser Installation zeigen alle Gebäude, in denen Nachtclubs in Berlin untergebracht sind. Sie wurden zwischen 2013 und 2020 für das Buch The Place to Be aufgenommen. Der Raum zwischen den Bildern entspricht mehr oder weniger dem Maßstab der Stadt und bildet eine riesige Karte ohne Worte oder räumliche Angaben, die es dem Betrachter ermöglicht, seine eigenen Orientierungspunkte zu finden. © © VG Bild-Kunst, Bonn
Der Tempel, printed and cut acrylglass in 5 parts, size 50 x 45 x 4 cm, 2022.
"Der Tempel" ist der Spitzname des Clubs Berghain, der sich in einem Industriegebiet im Berliner Stadtteil Friedrichshain befindet. Dieser Club löste das Ostgut ab, das von 1998 bis 2003 in einem ehemaligen Güterbahnhof untergebracht war. Der neue Standort wurde im Jahr 2004 eröffnet. Bei dem Gebäude handelt es sich um ein ehemaliges Fernheizwerk, das zwischen 1953 und 1954 im imperialen stalinistischen Stil erbaut wurde. Es ist Teil des Gebäudekomplexes an der Karl-Marx-Allee und steht unter Denkmalschutz. Der Club nimmt eine Hälfte des Gebäudes ein, erstreckt sich über 4 Etagen und beherbergt in der obersten Etage die Panorama Bar (Panne Bar). Das Berghain ist bekannt für sein hochwertiges Soundsystem, seinen Minimal-Techno und sein kosmopolitisches und internationales Publikum. Diese Elemente sowie die strenge und unberechenbare Einlasspolitik und das Fotografierverbot haben ihm einen mythischen Status verliehen und ihm den Spitznamen "Der Tempel" eingebracht. Das Werk zeigt das Gebäude im taufrischen Licht eines frühen Morgens nach einem Feiertag. Im Vordergrund kontrastieren die Pfähle und die rohe Erde einer Baustelle mit dem Rosa und den geraden Linien des Industriegebäudes. Oberhalb der Fassade hebt sich ein Giebel, wie der eines griechischen Tempels, leicht vom Himmel ab. © © VG Bild-Kunst, Bonn
Der Tempel, printed and cut acrylglass in 5 parts, size 50 x 45 x 4 cm, 2022. "Der Tempel" ist der Spitzname des Clubs Berghain, der sich in einem Industriegebiet im Berliner Stadtteil Friedrichshain befindet. Dieser Club löste das Ostgut ab, das von 1998 bis 2003 in einem ehemaligen Güterbahnhof untergebracht war. Der neue Standort wurde im Jahr 2004 eröffnet. Bei dem Gebäude handelt es sich um ein ehemaliges Fernheizwerk, das zwischen 1953 und 1954 im imperialen stalinistischen Stil erbaut wurde. Es ist Teil des Gebäudekomplexes an der Karl-Marx-Allee und steht unter Denkmalschutz. Der Club nimmt eine Hälfte des Gebäudes ein, erstreckt sich über 4 Etagen und beherbergt in der obersten Etage die Panorama Bar (Panne Bar). Das Berghain ist bekannt für sein hochwertiges Soundsystem, seinen Minimal-Techno und sein kosmopolitisches und internationales Publikum. Diese Elemente sowie die strenge und unberechenbare Einlasspolitik und das Fotografierverbot haben ihm einen mythischen Status verliehen und ihm den Spitznamen "Der Tempel" eingebracht. Das Werk zeigt das Gebäude im taufrischen Licht eines frühen Morgens nach einem Feiertag. Im Vordergrund kontrastieren die Pfähle und die rohe Erde einer Baustelle mit dem Rosa und den geraden Linien des Industriegebäudes. Oberhalb der Fassade hebt sich ein Giebel, wie der eines griechischen Tempels, leicht vom Himmel ab. © © VG Bild-Kunst, Bonn

Eckdaten

https://www.juliechovin.com
Fotografie, Grafik, Installation
* 1983

Vita

Solo exhibitions
2022 > The Place to Be (Der Tempel), Vexer Verlag Büro Berlin

2021 >The Place to Be in space, installation, Vexer Verlag Büro Berlin

2016 > Crossed view on a cityscape », CK Zamek, Poznań, Poland.

American Landscape », Volume, Paris.

2015 > L’agence, Rezdechaussée, Bordeaux, France.

2010 > Galerie RX, Paris, France. Prix Icart 2009.

2009 > Object 2.0, la Générale en manufacture, Sèvres. Within the framework of parcours West IV.

2008 >PLAIN Pavillon d’art plastique, Pantin, France.

VITRINE FLOW, Brussel, Belgium.

2004 > SAINT PIER galerie associative, Saint-Etienne, France.

Grant and Residencies
2022 > NEUSTART KULTUR-Stipendium, Stiftung Kunstfonds, 6 months working grant.

Sustainable art practice, Meet Factory, Prague, Czech Republic. 3 months residency.

2021 > Art et Territoire, Embassy of Foreign Artists, Maison Baron, Genève/Geneva. 3 months residency.

2020 > The Place to Be, Katalogförderung der Berliner Senat.

No-Mu Artist residency, Kameoka, Kyoto, Japan. 1 months residency.

2017 > Arsenał Galeria, Białystock, Poland. 1 months residency.

2016 > CK Zamek, Poznań, Poland. 2 months residency.

2015 > Fonds d’Aide à la Création et de Soutien à l’Innovation, RezdeChaussée, Bordeaux.

2013 > Mechanism for an Entente – Romania/Hungary/Slovakia/Poland – PointBarre asso

Deutscher Akademischer Austausch Dienst

2009 > Laureate of the ICAR Contemporary Art Prize.

Permanent installation and wall drawing for a private art collector, Bruxelles
Residency at la Générale en manufacture, Sèvres

2008 > Residency at la Générale en manufacture, Sèvres

Electrobolochoc, collective residence/workshop, Château de Botz, Allier.

Group exhibitions
2023 > Dʰéǵʰōm – A story of earth and sea, Transmitter Berlin.

Future Proof, with Jeremy Knwoles, DOT Berlin

2022 > The lovers of leftovers,The White Room, Pragovka Prague. Curator Jagna Domżalska

(dé)ambuler, collaboration with inhabitants of the PAV, Embassy of Foreign Artists, Carouge/Geneva
Works on Paper, 8. Künstlermesse, Saloon Dresden

2021 > Biennale de l’Image Tangible, Paris.

Groupshow, The Place to Be, Vexer Verlag Büro Berlin
NEVER ENDING STORIES, Galerie Irrgang, Leipzig, Germany.
L’art des sentiers métropolitains, CAUE du Bas-Rhin, Strasbourg.

2020 > L’art des sentiers métropolitains, Pavillon de l’Arsenal, Paris.

2019 > General Exhibition, Stattlab Halle, Berlin.

Ewa Partum. Moja galeria jest ideą, Galeria Studio, Warsaw, Pl.

2018 > THE DRAUGHTSMAN’S CONTRACT, Arsenał Galeria, Białystock, Poland. Curators: Sylwia Narewska, Agata Chinowska.

WIELCY SARMACU TEGO KRAJU / WIELKIE SAMATKI TEGO KRAJU, BWA Tarnow, Poland. Curator: Marcin Różyc.

        > TRIPLE BED, DOUBLE SCOTCH, ONE PAIR OF SHOES, Hotel Polonez, Poznan, Poland.

2017 > OCZY W BETONIE, Łęctwo Galeria, Poznan, Poland. Curator: Przemek S.

2016 > INTERMARIUM, BWA Sokół Gallery of Contemporary Art, Nowy Sącz, Poland. Curators : Łukasz Białkowski and Piotr Sikora.

« DIE GEZEITEN », 48 Stunden Neukölln, curated by Vu Hoang, Transmitter, Berlin.
INTERMARIUM, Chimera-Project, Budapest. Curators: Łukasz Białkowski and Piotr Sikora.

2015 >Yes to all, Chez Treize, Paris.

Préfixes & Résonances, La Belle Absente, Paris. With Hervé Rabot.
Anonyme Zeichner, Galerie Nord/Kunstverein Tiergarten, Berlin.
BOTSCHAFT/en/er, 48 Stunden Neukölln, curated by Vu Hoang, Transmitter, Berlin.
Occupied Emotions, Broelmuseum, Kortrijk, Belgium.

TABS – TEMPORARY ARTIST’S BOOK SHOP, curated by Pierre Granoux, LAGE EGAL, Berlin.

2014 > MOnuMENTS, curated by Diana Righini, Tête, Berlin.

Dutch Courage art-event, 48 Stunden Neukölln, Berlin.
[R]EWOLUCJA na osiedlach, with kolektyw Palce Lizać, Ugorka i Olszy II, Krakow, Poland.
I’m looking for a job in this city, Kreuzberg Pavillon, Berlin.
Anonyme Zeichner, Pavillon am Milchhof, Berlin.

2013 >« LCMV#1 », Das Gift, Berlin.

Anonyme Zeichner, Galerie Nord/Kunstverein Tiergarten, Berlin.
Utopia, wyspa, ręka i głos, Mieszkancy Galeria, Krakow, Poland.

2012 > Künstelerpostkarten, Goethe Institut, Lyon.

The Lesen Lounge, Berlin

2011 > « Corps, tel qu’il est », Gallery Guigon, Paris. Curator : Clotilde Scordia, with Hervé Rabot and Antoine Poupel

2010 > « IMPLODED Open studio + guest », Berlin

CHIC ART FAIR, Paris
Gallery Maison d’art, Osaka, Japon.
Access & Paradox Art Fair, Paris. Contemporary Art collection of Nicolas Laugero Lasserre
« GRENZGÄNGER », la Générale en manufacture, Sévres. Curator : Arnika Müll
E-ma/Gallery Maison d’art, Osaka, Japon.
Galerie 34, Paris.
« Jeune Collection III, Encore, encore… , art contemporary collection of Nicolas Laugero Lasserre, curator : Anaïd Demir.
« Who’s afraid of design ? », cité du Design, Saint-Etienne, France.
Curator : Emmanuel Tibloux.

2009 > « Poor Services 2 », la Générale en manufacture, Sévres.
Curators : Sloan Leblanc and Arnika Müll.

2007 >Festival Photo et Légende, Théatre au Fil de l’eau, Pantin.
Curator : Hervé Rabot.

2005 > Mine’s museum, Saint-Etienne, France.

« Saint-Andrew’s Hall » , Norwich, United Kingdom.

2003 >Animaux, le 9bis, Saint-Etienne, France.

Publications

2022. Urge, Catalog of the exhibition, Jagna Domżalska published by Pavel Tichoň – Individuum for Pragovka Gallery.
2021. THE PLACE TO BE, Nightclubs in Berlin 2013-2020. Published by Vexer Verlag, Berlin-StGallen. Production: Katalogförderung der Senatsverwaltung Kulur Europa (Katalogförderung) 2020.
2020. Slon v boa , An elephant in a boa, russian online magasine for illustration, with artworks from No Mu Residency.
2020. Décor-Export from Eric Tabuchi & Nelly Monnier, edition Poursuite.
2016. INTERMARIUM, catalogue of the exhibition at BWA Sokół Gallery of Contemporary Art. Łukasz Białkowski and Piotr Sikora.
2016. (UN)SPACED JOURNEY, booklet of a workshop. Produced by CK ZAMEK, Poznan.
2015. « The place to be », about the serie of Berliner night-clubs. Interview with Étienne Diemert. TK-21, La revue n°52.
2015. « The place to be : a collection », about the serie of Berliner night-clubs. Text : Étienne Diemert. TK-21, La revue n°51.
2014. « something -nothing – everything, 10th to the 24th of February 2014. »
Self-published photobook, from the blog www.vvrac.tumblr.com
2012. The New York Times Style Magazine, with Leila Garfield and the Lesen Lounge.
2012-2013. « Merci », in collaboration with Leila Garfield. Self-published zine.
2010. Access & Paradox Open Art Fair, catalogue.
2010, May. Ninja magazine #17, »The Introspective Issue ».
2010, January, Ninja magazine #16, »Happiness is a state of mind ».
2009, December. La lettre hebdomadaire de Jean-Luc Chalumeau. http://www.visuelimage.com
2009, November/December « Architectures A VIVRE », n°51.
2009. « Who’s afraid of design ? », Catalogue, Emmanuel Tibloux and Nicolas Tardy, Edition de la Cité du Design.

Education
2012 – 2013

Weißensee Kunsthochschule Berlin

2004 – 2006

Saint Etienne School of Art and Design, France
French master of fine art (D.N.S.E.P), May 2006.
February – May 2005 , Norwich School of Art and Design, United Kingdom.
Student exchange.

2001-2004 Saint Etienne School of Art and Design, France. French fine art diploma in June 2004 with the congratulations of the jury.

1998 – 2001 Technical secondary school in Applied Arts, Lycée Montplaisir, Valence, France. French Baccalaureate obtained in June 2001.

1990 – 1998 Drawing courses in Valence’s art school, France